TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Vzdělávací program zohledňuje podmínky MŠ. Respektuje vývojové zvláštnosti dítěte a jeho individuální potřeby a zájmy. Jeho cílem je umožnit dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.
PODZIM
1. ZÁŘÍ „Podej mi ruku a nebudeš sám"
Jde o tématický blok zaměřený na adaptační období, v němž se budeme vzájemně poznávat. Seznámíme se s pravidly soužití v MŠ, postupně budeme u dětí upevňovat zdravé životní a hygienické návyky. Budeme podporovat rozvíjení přátelství mezi dětmi, vzájemný respekt. Zaměříme se na pochopení smyslu a významu rodiny a rozvíjení úcty vůči starším osobám.
- Poprvé ve školce
- Já a moji kamarádi
- Já a má rodina
- Já ve světě dospělých
2. ŘÍJEN „Dary podzimu"
V tomto období si budeme všímat změn v přírodě, sledovat, co všechno musí lidé udělat na poli a na zahradě, než se vše připraví k zimnímu odpočinku. Povíme si, jaký význam má ovoce a zeleniny pro naše zdraví. Nezapomeneme ani na lesní zvířátka, která jistě uvítají naší pomoc s chystáním jejich zásob na zimu.
- Podzim a jeho proměny
- Na poli
- Na zahrádce
- V lese
3. LISTOPAD „Cesta za poznáním“
Zaměříme se na poskytnutí informací týkajících se různých profesí a budeme usilovat o vytváření pozitivního vztahu a podtržení významu jednotlivých profesí.Budeme zjišťovat, co je z čeho vyrobeno a jak důležitá je práce v životě každého člověka.
- Povolání
- Pomáhají v nesnázích
- I já umím pomáhat
- Věci kolem nás
ZIMA
4. PROSINEC „Adventní čas"
Při společném prožívání adventu děti budou získávat poznatky o okolním světě - o tradicích jiných národů, o zimním počasí o zvycích, které nepochybně patří k předvánoční a vánoční době. Dozvíme se, proč vlastně slavíme Vánoce a odkud tato tradice přichází.
- Zimní čarování
- S čerty nejsou žerty
- Vánoce se zvířátky
- Chystáme se na Vánoce
5. LEDEN „Poznávám sám sebe“
Náplní tohoto bloku je uvědomění si vlastního těla, jeho vlastností a také zranitelnosti. Budeme podporovat zdravý životní styl a zaměříme se na rozvíjení tělesné zdatnosti a odolnosti dětí.
- Moje tělo
- U lékaře
- Nemoc a zranění
- Zdraví a já
6. ÚNOR „Ten umí to a já zase tohle“
Úkolem tohoto měsíce bude nácvik samostatného projevu a jednoduchého vyprávění (přednes básničky či písničky, jednoduchá dramatizace). Poukážeme na to, jaký význam má kniha v životě člověka a vyzkoušíme si, jaké to je v roli malého umělce.
- Já jsem muzikant ...
- Kniha přítel člověka
- Prkna, co znamenají svět
JARO
7. BŘEZEN „Každý z nás má to své místo na Zemi“
Budeme hovořit o rozdílech mezi zimním obdobím a nadcházejícím, o střídání ročních období, prodlužování dne a zkracování noci. Všímat si změn v přírodě, která se připravuje na příchod jara, vyhledávat a dozvídat se informace o prvních květinách, které se ještě skrývají pod sněhem. Připravíme se na svátky jara a zaměříme se na živočišný svět.
- Voda a její proměny
- Vstávej semínko
- Co se skrývá v trávě
- Jaro na dvorku
8. DUBEN „Ráj domova“
Naučili jsme se, která zvířátka žijí na dvorku, co se hemží v trávě... V navazujícím bloku se zaměříme na vodní živočichy a život u vody. Dále si budeme povídat o naší rodné zemi, obci, městě, ve kterém žijeme. Seznámíme se se základy ochrany životního prostředí. Naučíme se správně třídit odpad a určitě si nenecháme ujít rej čarodějnic.
- U vody
- Cestička k domovu
- Naše země česká
- Recyklohraní
9. KVĚTEN „Na světě je přece krásně…“
Budeme si povídat o planetě, o lidech, kteří na ní žijí (jiné kultury – národnosti – barva pleti). Dozvíme se nové poznatky o Zemi, vesmíru a planetách. A nezapomeneme nahlédnout pod hladinu moří a oceánů.
- Vesmír
- Naše planeta
- Moře
LÉTO
10. ČERVEN „ Letem světem"
Konec školního roku nám přinese spoustu zábavy a radosti. Pojedeme na výlet, budeme přenášet většinu činností do přírody a na zahradu, abychom měli větší prostor pro rozvoj fyzické zdatnosti, neopomeneme se zaměřit na bezpečnost silničního provozu a způsob cestování. Sportovními hrami a soutěžemi na zahradě zakončíme školní rok.
- Cesta kolem světa
- Putování za sluníčkem